Beskrivning: Sy vändbara tygkorgar!



Inför höstens och vinterns kommande möss- och vantkaos kommer jag sy flera korgar att ha i en större låda. En för vantar, en för mössor osv.


1:
Rita en lagom stor cirkel, tror min var ca 57cm runt om. Klipp ut en cirkel av vardera färg.

Rita sedan en rektangel, den blir korgens sidor. Jag gjorde min 30cm hög och 60cm bred, alltså lite större än cirkelns omkrets (mest av lathet).




2:
Sy ihop korgena sida. Lägg den rektangulära tygbiten räta mot räta och sy med raksöm. Jag använde 2 cm sömsmån då jag gjorde min rektangel lite för stor.







3:
Nu nålar du ihop cirkeln (botten) med kanterna (den ihopsydda rektangeln. Räta mot räta enligt mina bilder.

Sy med raksöm, 1 cm från kanten.




4:
Nu har du en korg. Sy nu fodrar på samma sätt steg 1-3 :)






5:
Nåla ihop de rvå korgarna i överkanten. Du kan stoppa in den ena korgen i den andra men tänk på att de ska ligga räta mot räta! Lämna ett vändningahål på ca 5 cm.




6:
Sy med raksöm ( jag använde 2 cm sömsmån). Glöm inte vändningshålet.









7:
Nu har du en lång korv, stoppa in den ena korgen i den andra, nåla längs överkanten.









8:

Jag sydde ihop dem med 1,5 cm sömsmån. Bild 3 visar vart vändningahålet vart så där syr jag en extra söm längre ut. Går att sy en dekorsöm hela vägen runt men de gjorde inte jag.











9. Klart! Klar att använda, vik ner kanten så mycket du vill. På den översta bilden, ingen nedvikning, sen har jag vikt ner kanten och på sista bilden har jag vikt ner två gånger. Den blev mycket högre än jag tänkte från början men nu kan jag välja själv hur hög jag vill ha den.

Lycka till!

Kommentera inlägget här :